kone kunnossa

Pääsiäisähkyn kevennykseksi tarjoamme välipalana ‘koneen kuntomittausta’, kevennysajattelua sekä keittiötaulun askartelua.

Halo Efektin innoittamana käväisin tekemässä Kotimaiset Kasvikset ry:n kehittämän Kone kuntoon kasviksilla – testin ja miten mieltä hivelevää luettavaa tulokset antoivatkaan. Kerrankin testi jossa meikäläinenkin saa huippupisteet! (Tulokset tuolla kirjoitelman lopussa.)

Keventämään siis!

Kotimaiset kasviksemme ovat kuitenkin niin hyvää syötävää, puhdasta ja terveellistä, että ei voi kuin kannustaa niiden lisäämistä ruokavalioon kuin ruokavalioon. Tuolta Kotimaiset Kasvikset ry:n sivuilta löytyy myös Lisääjät – sivusto, jossa haastetaan meidät lisäämään vihannesten, juuresten, hedelmien ja marjojen määrää kuuteen kouralliseen päivässä. Sivustolta löydät helppoja lisäämisvinkkejä, ruokaohjeita, Kasviskissat-kalenterin (kasvischeerleaders!) ja voit liittyä Lisääjiin sekä haastaa kaverisi lisäämään kanssasi.

Tästä on hyvä aloittaa:

200calories.jpg

Photo: Wisegeek

Wisegeek – sivustolle on tehty erittäin mielenkiintoinen kuvasarja siitä miltä 200 kaloria näyttää määrälisesti eri ruoka-aineiden osalta sekä kertoo massan painon. Sieltä löytyy kuvia niin roskaruoasta kuin terveellisimmistäkin vaihtoehdoista. Kaikille painoansa tarkkaileville ja kaikille ravinnostaan kiinnostuneille erittäin hyvä muistilista. Tuosta saisi askartelemalla aivan mukavan keittiön taulun tai printin jääkaapin oveen muistutukseksi heikkojen hetkien varalle.

Lepiksen Kone kuntoon kasviksilla testitulokset:

Olet lähes huippua, kiitos siitä hyvälle huollolle. Voit kuitenkin parantaa edelleen koneesi kuntoa, syömällä terveellisemmin ja liikkumalla säännöllisesti.

Olet selvästi keskivertosuomalaista parempi kasvisten syönnin suhteen. Muistakone.jpg kuitenkin monipuolisuus, sillä suojaravintoaineiden tarve tulee tyydytettyä parhaiten syömällä päivän jokaisen aterian yhteydessä reilu annos kasviksia. Vaihtelu virkistää ja varmistaa sen, että koneesi saa päivittäin erilaisia suojaravintoaineita riittävästi.

Vaikka asiat tuntuvat kiitävän ohitse, varaa aikaa itsellesi ja mieti, mikä on todella tärkeää. Kun päämäärät ja asioiden tärkeysjärjestys ovat selvillä, elämä maittaa paremmalta päivä päivältä!

Sinulla menee jo ihan hyvin liikunnan suhteen. Olet varmaan huomannut, että jaksat paremmin, kun liikut säännöllisesti. Houkuttele mukaan liikkumaan kavereitasi tai perheenjäseniäsi. Yhdessä liikkuminenkin maistuu paremmalta.

Syöt selvästi keskivertosuomalaista paremmin. Jatka samaan tahtiin, mutta muista monipuolisuus. Silloin olet varma, että saat sopivasti suojaravintoaineita, jotta koneesi pysyy trimmissä. Vältä energiapommeja: turhaa sokeria, rasvaa ja vaaleita viljatuotteita, sillä ne lihottavat turhaan ja sisältävät vähän elimistön kunnon kannalta tärkeitä suojaravintoaineita.

Kerran kärsitty stressin aikaansaama vatsahaava, moninaiset ruoka-aineallergiat ja lähipiirin järjestämät salaliitot ovat jo luonnostaan muokanneet ruokailutottumuksia kohti kevyttä ja kasvispitoista linjaa. Näin yksipuolisella testillä voi siis hyvinkin huijata itseään kuvittelemaan koneen olevan huippukunnossa. Tuon testin perusteella suurimpana kompastuskivenä kohti huippuviritystä on stressinhallinta, tai sen puute. Tuossa talvella tutkivat sen verran syvällisesti, että tiedän kaikkien arvojen olevan erittäin hyvällä mallilla ja paikat kunnossa, joten täydellä höyryllä kesää kohti. Kunhan selkä kestää sen menon…

Kevyttä kevättä kaikille 🙂

2 comments on “kone kunnossa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s