aamukahvi seinällä

Läheltä piti, jos ei liki liipannut ettei kahvi pyrskähtänyt pitkin seiniä ja leivännokare väärään kurkkuun:

Voi noita hölmöjä Jyväskyläläisiä!

Että parkkipaikkoja historiallisen Kirkkopuiston alle!

***

Varokaa Turkulaiset, eikös teillä käydä samaa vääntöä torin alusen suhteen…

22 comments on “aamukahvi seinällä

  1. Taisi se valtuusto Turussa jo päättää sen toriparkin rakentamisen puolesta. Taitavat turkulaiset ja jyskäläiset olla sukua toisilleen…

    • Voi ei! Siellähän siihen on vielä vähemmän järkeä kuin Jyskälässä! No onneksi sieltä saattaa löytyä sen verran paljon vanhaa roinaa, että museovirasto pysäytää hankkeen😀
      Ja sukuakin vielä…. Se tästä enää puuttuikin…😛

  2. Otan osaa. Siitä olen kuitenkin iloinen että Jyskälä nappasi meiltä (huippupalkalla) vain euroon uskovan kaupunginjohtajan suurine visioineen ennenkuin koko Lappeenranta oli konkurssissa.

  3. Oulussa päätettiin kanssa hiljakkoin Kallioparkin rakentamisesta keskustan alle. Kovaa vääntöä käytiin ja kansanäänestystä vaadittiin. Itse olisin kyllä taipuvainen pitämään hanketta pohjimmiltaan järkevänä …

    • Kari,
      Se on aina niin tapaus- ja kaupunkikohtainen. Jossain se toimii ja siellaiselle on paljonkin tarvetta ja tila hyvä. Toisaalla, kuten Jyväskylässä, sillei ei suuremmalti ole tarvetta. Kaupungissa jököttää nykyisinkin paljon puolityhjiä parkkihalleja ja kävelymatkat ovat lyhyet.

      Veikkaisin tämän olevan nyt samanlainen muoti-ilmiö kuin aikoinaan kävelykadut. Jokaisen kaupungin piti saada omansa ja mielellään vielä pistää paremmaksi kuin muut. Olisiko silloin jo voinut miettiä tätä paikoitusvaihtoehtoa…

  4. Kuulostaa niin vieraalta nuo kaupunkilaisten hankkeet – enkä sinne kaupungin alle pitäisi rakentaa toinen, maanalainen kaupunki kuin Monacossa ikään… Blogissani on sinulle jotain:)

    • Inkivääri,
      Kyllä maalaisena elämä olisi helpompaa. Paitsi sitten ne pitkät välimatkat ja parkkeerausongelmat kaupunkiin mennessä…😉

      Oi kiitos sinulle🙂

  5. Tampereellahan on jo aikaa sitten rakennettu parkkihalli torin alle, eikä siitä muistaakseni ollut edes mitään vääntöä. En oikein ymmärrä miksi näitä vastustetaan, eikös se ole kivempi että ne autot on maan alla kuin päällä? Jää enempi tilaa ihmisille.

    • Tiina,
      Kuten tuonne Karin kommenttiin kommentoin: tapauskohtaista. Siinä olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi, että autot pois silmistä on hyvä ratkaisu. Etenkin siellä, jossa ne todella tuovat ongelmia paikoitustilojen viedessä joutavaa maanpäällistä pintaa. Pikkukaupungeissa vain ihmetyttää nämä hankkeet. Useat muutkin.

  6. Kuulin myös tuon uutisen. Ajattelin, että Jyväskylästä on autoilta loppumassa maa. Sitten on hoksattu, että helvata meillähän kasvaa puita sun muuta ryteikköä ihan keskustassa ns joutomaalla. Naps asemakaavaosasto otti viivottimet käteen ja kohta valtuutetuilla oli piirrustukset edessä. Ok, ilman muuta autoille löytyivät paikat.
    Autolla pitää saada ajaa ytimeen.

    Täällä Turussa on vähän toinen juttu, autot piilotetaan maan alle. Tori säilyy ja liikkeissä asiakasvirta. Sehän on todistettu, että autoilevat asiakkaat ovat maksukykyisiä ostavia asiakkaita ja heille on suotava mahdollisuus parkkitilaan. Onneksi se on maan alla.

    Mutta että Turussa mentäisiin puistot paikottamaan parkkialueiksi, se ei kyllä onnistu täällä, vaikka muuta höhlää on tehtykin.

    • Arleena,
      Veikkaisin Jyväskylän tapauksen takapiruina hääräävän suuremmat rahat kuin kaupungilla on, eli liike-elämä. Tietyt tahot ovat antaneet ukaasin etteivät investoi Jyskälän liike-elämään ellei tätä parkkiratkaisua saada aikaiseksi. Ja tämä ei ole edes veikkaus! Se tässä huolettaakin eniten.

      • Liike-elämän intressit ne aina ovat taustalla. Päättäjiä himoittaa yritykset ja sitä kautta ostovoima ja rahat ja työpaikat…
        Tässä ympyrässä sitä ollaan.

  7. Kari jo näköjään mainitsikin Oulun kallioparkin.. Periaatteessa se on hyvä keksintö, mutta kallishan se on.. Ja mitäs muuta.. Allekirjoitin joskus adressin, jossa vastustin kallioparkkia, mutta toisaalta: olen autoton eli parkkiasia kaupunkialueella ei juuri nyt kosketa minua..
    Hieman vaikea asia. Enkä tiedä vieläkään olenko puolesta vai vastaan..

    • Sooloilija,
      Kallio vaikuttaa turvalliselta vaihtoehdolta. Jyväskylän kirkkopuisto on rakennettu savikolle, joten rakenneratkaisuista tulee varsin massiivisia. Luulisin. Ei kai ne halua sen kirkoan alkavan kallistella… Jyväskylän kalteva kirkko. No jee.

  8. Turussa on nykyinen (huom!) valtuusto hyväksynyt keskustaan liityvän kaavan, josta ympäristökeskus on jo tehnyt valituksen. Tämä kuulkaas kestää ja kauan, ehtii tulla uusia valtuustoja, että ei sinne kaivokoneet pääse ihan heti – jos kuulkaas koskaan. Ääliömäistä, todella ääliömäistä kun pienissä ja keskisuurissa kaupungeissa, ja miksei suuremmissakin, eletään noin kymmenen vuoden sisällä (soininvaaran mukaan) aikakautta, jolloin ykstyisautoilua joudutaan rajoittamaan joka tapauksessa päästöjen vuoksi kaupunkialueilla. Tämmöistähän harjoitetaankin jo tuolla muualla maailmassa. Ettei mihin tahansa vuorokauden aikaan voikaan ajaa.

    Nih.

    • Hirlii,
      Nih! Ääliömäistä on! Ja tänään Helsingissä aloitti jo ensimmäinen sähkötaksi, joten jotain muutoksia on ennakoitavissa nopeassa tahdissa.
      Ehkä ne noissa pikkukaupungeissa todellakin halajaa maakunnan väkeä keskustaan eikä niihin mega-ostosmarketteihin, joita esikaupungit ovat pullollaa. Mutta kun niitäkin vielä rakennetaan vain lisää ja lisää…

  9. Arleena, tosiasiassa kaivamalla tori Turussa tuhotaan torikauppa moneksi vuodeksi ja ehkä lopullisesti, toisekseen torin välittömässä läheisyydessä on riittävästi maan sisällä olevia ja maanpäällisiäkin parkkihalleja, jotka enimmäkseen ammottavat tyhjyyttään. Muissa kaupungeissa ei ole näin, kuten ei ole myöskään niin, että kaupunki lepäisi savilaatan päällä, jolloin kaivamisesta voi olla suurempia ja vakavampia ympäristö seurauksia kuin hätäisimmät uskoisivatkaan. Järjen käyttö ei ole aina tarpeen, mutta kyllä siitä hyötyä on.

  10. ++ Noin neljän kilometrin päähän Turun keskustasta avattiin juuri Skanssin jättikokoinen kauppakeskus, kyllä ne asiakasvirrat menevät sinne. Kuka kaipaa tai tarvitsee enää lisää kulutuskeskuksia? Eikö tätä rahaa (turussa) olisi järkevämpää laittaa muuhun?

    • Hirlii,
      No samoja maanlaatu ongelmia siis molemmissa kaupungeissa!

      Veikkaisin myös, että rahavirrat virtaavat edelleen enenevässä määrin noihin valtaviin kauppakeskuksiin. Ja eiköhän niitäkin aleta kohta rakentamaan vuoristoradoilla ja jää-areenoilla varustettuina, kuten suuressa maailmassa tehdään!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s