Kolesterolia, perkele!

Anteeksi kielenkäyttöni, mutta nyt kyllä sieppaa!

japsitjapanilaisia lehtivihanneksia Muorin kasvimaalla eilen

Väittävät, että minulla olisi jotain kolesterolia sisuksissani. Pah! Tälläisella ruokavaliolla eivät voi kolesteroliarvot olla edes hieman koholla, kuten nyt väittävät! Enhän minä edes syö sellaisia kovia rasvoja, roskaruokia tai punaista lihaa. Miten tästä yltiöterveellisestä ruokavaliosta muka tiristät mitään haitta-aineita enää irti. Juustoakaan en ole syönyt vuoteen. Meinasi tulla lääkärin kanssa nokkapokkaa ja kun se vielä alkoi horisemaan jostain pillereistä. Eh-ei, minä en sellaisiin koske. Niistähän tulee kuulemma kipeäksi ja huonovointiseksi. Muorikaan ei enää sellaisia syö, kun laihdutti lähes 30 kg ja urheilee päivät pääksytysten. Geeneistäkin lääkäri höpisi, mutta minullahan on hyvät geenit😉 No, sitten tuo antoi periksi ja kehoitti miettimään tilannetta, jos ei kerran ruokavaliota voi enää paljoa säädellä. No, minähän mietin! Tämähän on nyt kuitenkin aivan joutavanpäiväistä hapatusta.

Voinhan sitä tietysti vaihtaa kaikki maitotuotteet soijavastaaviin, paitsi kahvimaidon. Tai no, voihan sitä lopettaa kahvin juonninkin.

Taidan siis aloittaa himokuntoilun, koska luomukonstein tästä on päästävä eroon! Tällaiselle ei voi antaa periksi!

Niin, ne muut arvot olivat aivan “kertakaikkisen hyviä”, lääkäriä lainatakseni.

Edit: 5.9.09 klo. 19:14 Korjasin ne kirjoitusvirheet pois täältä😉

31 comments on “Kolesterolia, perkele!

  1. Pähkinöitä,syö niitä, niistä saat hyviä rasvoja. Kasvisruoka on hyvä, mutta hyviä rasvoja pitäis myös syödä ettei rasvatasapaino kallistu huonojen rasvojen puolelle.

    • Hirlii,
      Kiitos muistuksesta. Unhohdan ne pähkinät pääsääntöisesti ja sitten taas toisinaan syön niitä. Kausipähkinöintiä. Vaikuttaako se sitten niin, että jos ei saa tarpeeksi hyviä rasvoja vaikka ei söisikään tietoisesti huonoja, niin huonot ottavat ylivallan? Rasvatasapainon kanssa on aina ollut aikamoista taiteilua.

    • Mari,
      Höh höh höö, en ole antanut vielä periksi tädykkeiden kanssa. Onneksi se oli työnimike😉

      Vastasin jo Krisun blogissa, että Espoon maisemia…??? Nyt mun pitää etsiä siedettävä maisema täältä, jossa ei näy betonia tai valtaväylia! Ai, mutta onhan täällä kuulemma erämaita ja jotain mertakin. Ehkpä nostan kankkuni nyt oikeasti penkistä ja alan ulkoilemaan sen verran, että löydän tästä lähimaastosta hyvän maiseman🙂

  2. Minulla on huonommat geenit. Käytän maitotuotteita, punaista lihaa, rasvaa enkä varmasti mitään kevyttuotteita, kasvikset on vähissä ja viinaksiakin ota aina välillä eikä tupakkakaan ole aina ollut vierasta. Liikunta rajoittuu työmatkoihin. Siitä huolimatta kroppani ei suostu levenemään ja kolesteroliarvo ei millään tahdo nousta yli kahden.

    • Kylläpäs onkin huonot geenit, Kari😀 Kateellisena täällä luettiin tuota. Me ollaan kaikki niin erilaisia. Tosin ei ne rasvaiset ruoat tai punainen liha oikeasti edes maistu enää.

  3. Kyllä kaikenlaisten konstien avulla pitäisi tuo kolestroli pysyä kurissa,PÄhkinät ovat hyviä,niinkuin tuolla jo mainittiin. Tsemppiä! Tästä tulee mieleen,että olisi aihetta tutkia omakin kolestroliarvoni…

    • Kiitos Yaelian,
      Ei muuta kuin koko klassikoiden soittelijaväki tällä käskyllä kolestrolitutkimuksiin! Ja kaikki muut kanssa🙂

  4. Lienen hieman vanhanaikainen, mutta uskon monipuoliseen ruokavalioon, josta ei puutu mitään ihmisen elämäntoiminnoille välttämätöntä, hivenaineet mukaanlukien. Mutta kaikkea sopivasti ja kohtuudella, saa nauttia vaikka kuusi kertaa päivässä pieninä aterioina. En siis ole fanaatikko minkään ruaaka-aineen suhteen. Ymmärrän jos punainen liha ei sovi, sen tilalle voi valita korvaavat lihat.
    Tsemppiä kolestrolin kurissa pitämiseen.

    • Arleena,
      Samoilla linjoilla ollaan. Yritän kyllä syödä monipuolisesti ja samalla pitää sen ruokalautasen toisen puoliskon vihreänä. Punaista lihaa syön sen mitä työpaikkaruokalassa tarjoillaan ja satunnaisesti muutaman kerran vuodessa. Lintuja syön paljon. Joten en nyt aivan totaalinen kasvissyöjä ole😉

  5. Mulla taitaa olla samanlainen geneettinen pohja kuin Karilla paitsi ehkä leveyden puolesta. Kolesteroliarvoni ovat oleet aina hyvät ja muutkin arvot, verenpainetaudista en voi kuulema edes haaveillakaan. Syön kyllä paljon raakoja juureksia ja niin, noita pähkinöitäkin. Kaali on esimerkiksi paljon parempi c-vitamiininkin lähde talvella kuin ulkomaiset hedelmät ja vihannekset. Pähkinöistä olen kuullut paljon hyvää ja kaikenlaisista siemenistä, siksi niitä välillä syönkin kuin vanha naakka. Sen olen ymmärtänyt ettei kannata syödä täysin rasavatonta ravintoa, että elimistön rasvatasapaino menee siitä sekaisin, siksi tuli se mieleen Lepis, että sun pitäisi ehkä syödä pähkinöitä ja siemeniä.

    • Onneksi olkoon, Hirlii! Niiden hyvien rasvojen saanti on todella tärkeää hiusten ja ihon hyvin voinnin kannalta. Ja kaippa siellä verisuonissakin tapahtuu jotain negatiivista, jos ei rasvoja syö. Pitänee vain löytää se oikea tasapaino niiden suhteen. Pähkinöitä syön satunnaisesti, mutta esim. pellavan siemeniä käytän leivonnassa paljon. Ne ovat hyviä vatsalle.

  6. Kolesterolin lisäksi kannattaa miettiä ne kaikki muut riskitekijät, joita on sydän- ja verisuonitautien suhteen, mikä pakkaa lääkäreiltäkin unohtua. Eli sukurasitus – lähipiirissä nuorena eli alle 60 v. noihin tauteihin sairastuneita tai peräti kuolleita, tupakointi, stressi ja muut elintavat, mahdollinen korkea verenpaine. Muiden riskitekijöiden ollessa vähäisiä muodostaa lievästi koholla oleva kolesteroli todella häviävän pienen riskin, joidenkin mielestä olemattoman… Minulla on kokonaiskolesteroli 7,5 eikä lääkettä suositeltu aloitettavaksi, koska muita riskitekijöitä ei ole. Tai tarkemmin: lääkäri jätti sen minun päätettäväkseni, joten en syö lääkettä:)

    • Inkivääri,
      Stressi! Kysyin siltä lääkäriltä vaikuttako stressi, mutta tuo ei vastannut! Nyt hävettää valitus, sillä ei se luku minulla noin korkea ollut. Mitä vähemmillä lääkkeillä selviää, sitä parempi uskoisin.

  7. Ei aavistustakaan mikä arvo minulle on siunaantunut, enkä mene tutkimuksiin. Ystävälläni, joka on himoliikkuja ja syö terveellisesti, ei polta, ei juo (joo, on minulla sellaisiakin ystäviä), kolesteroli on 9. Sukurasite. Tod.näköisesti arvonsa olisi enemmän ellei eläisi kunnollisesti.

    Tsemppiä!

  8. No kerro, mikä oli sun kolestroliarvosi, niin nähdään, miten lääkärit näkee erilaisesti nämä jutut.
    Mulla oli 7.6 ja olen syönyt lääkkeitä nyt ja kävin uudelleen kokeessa ,ja sitten oli 5.6. mutta sekään ei lääkärille riittänyt, vaan olisi lisännyt lääkitystä!
    Mutta miks, mä vaan kysyn, koska se koko ajan oli mennyt alaspäin.’Ja suurempi annos aiheutti mulle jalkojen kipua ja tunnottomuutta!
    Eli nyt syön sen eka annostuksen mukaisesti, koska en sitä suurempaa annostusta kestä.

    • Harakka,
      Jos mä tästä lappusesta jotain ymmärrän, niin se kokonaiskolestroli on 6,2 ja sen huonon kolestrolin arvo on 4,1. Ei siis ilmeisesti mitään maailmanlopun lukemia. Silti ihmetyttää. Muistaakseni jostain kuulin, että nuo kolestrolien raja-arvot on määritetty meidän maassa aivan liian alas. Siinä se taas kuultiin niiden pillereiden aiheuttamista sivuoireista! Aloitin rukkaamisen vähentämällä sitä kahvia, ja jopas on messevä päänsärky tänä aamuna!

  9. Auts… Omatunto nipisti!

    Minulla on joskus 6-8 v. sitten ollut (koulun terkkarilta) ihan “ilmainen” lähete labraan kolesterolitutkimukseen mutten koskaan mennyt. Nyt olen pari vuotta asiaa miettinyt, mutta tuntuu ylitsepääsemättömältä alkaa soitella arvauskeskukseen ja kärttää kalliita tutkimuksia ihan vaan siksi että haluaa pitää itsestään huolta – ja aloittaa kenties ihan oikean kuntokuurin.

    Sukurasitekin kyllä on, hyvin raskas jopa, eikä ikävuodet ja -kilotkaan kovin kauniisti ole kohdelleet joten… Ehkä se labra-aika tosiaan on lähiaikoina tilattava!🙂

    • Heti tarkastukseen, Bambi! Niin se kuntokuuri… No, mitä pikimmiten. Oikeasti. Pitäisiköhän tässä aloittaa ‘How to Survive Cholerstrol’ -teemaviikot ja pistää koko porukka kuntoilemaan😉

  10. Nyt on niin, että mitä kevyemmin ja muka terveellisemmin yrittää syödä, sen varmemmin kolesteroliarvot nousevat. Syökää oikeita aineita, oikeita rasvoja, kuten voita! Kevyttuotteet on myrkkyä elimistölle. Tästä on jo paljon tutkittua tietoa, mutta tämä virallis-terveellinen ruokavalio, joka on meihin iskostettu se vaan jyllää.

    • Krisu,
      Veikkaampa, että olet oikeassa tuon voin suhteen. Vihannekset on hyvästä ja niitä ei voi koskaan saada liikaa. Maisuvat vain niin makoisilta😉

  11. Hih, löysin netistä:”Ainoastaan kofeiinipitoinen kahvi 720 ml:n annoksena lisäsi merkitsevästi sekä seerumin LDL- että HDL-kolesterolia. Tutkijat päättelivät, että muutos olisi merkityksetön sepelvaltimotaudin kannalta, koska molemmat fraktiot lisääntyivät.” Tutkimuksia ei selostettu tarkasti eli ei ole ihan selvää oliko tutkittujen juoduista kahveista karsittu pois kermat, maidot ja kahvipullat!

    Minä joskus opin nyrkkisäännön, jonka mukaan kasvikunnan tuotteet eivät huonoa kolesterolia nostaisi, nostavat kyllä hyvää eli muuttavat hyvän ja huonon suhdetta, mutta tuo kahvitutkimus kyllä puhuu toista… Kolesteroli ei ole vain paha asia, sillä HDL parantaa ja LDL sairastuttaa – siis h ylös ja l alas:)

    • Inkivääri,
      No nyt mä menin aivan sekaisin. Siis kahvin vähentäminen on oikea suunta, mutta miten nämä päänsäryt estetään…😦 Täytynee ottaa ja pilata joku viikonloppu vieroitusoireiden parissa.

      Niin sen huonon arvo on 4.1. Jos se nyt jotain kertoo…

  12. Mulla on hyvä kolesteroliarvo, olen tutkituttanut. Nykyisin syön vielä Omega-3sta kapseleinakin ja muutenkin siirtynyt rehupitoisempaan muonaan

  13. Lepis, eikun tuon tutkimuksen mukaan kahvi ei vaikuta sitä eikä tätä, joten juo huoleti ja vallankin jollet kittaa pannutolkulla8] Ja se liikunta ei vaikuta huonoa kolea alentaen, mutta saattaa parantaa hyvää ja se myös vähentää niitä muita riskejä sydän- ja verisuonitauteihin, joten se on aina hyväksi kohtuudella käytettynä:)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s