Sunday Classic – 270909

Tänään jatkan helmikuussa -08 aloittamaani sarjaa The Sunday Times -lehden valitsemasta eniten populaarimusiikkiin vaikuttaneista albumeista kautta aikain. Edellisen kerran soittelin kyseiseltä albumilistalta viime marraskuussa, joten aika palata tuolle mielenkiintoiselle listalle. Todellinen syy katkoon on tämä listalla eteen tullut artisti, Jimi Hendrix. En ole koskaan ollut mikään kovin suuri Hendrix fani ja hänen tuotantonsa vaatii minulta tietyn mielen alan kuuntelulle. Tänään on sellainen😉

Are You Experienced? -albumilla Jimi Hendrix löi itsensä läpi vuonna 1967. Albumista löytyy kaksi erilaista versiota, toinen oli suunnattu Briteille ja muulle maailmalle, se toinen Jenkeille ja Kanadalaisille. Eroa biisilistassa löytyy jonkin verran, joten nyt pitää ihmetellä että kumpi versio oli se joka tuolle listalle nousi. No, ei kai sillä kuitenkaan mitään väliä ole. Soitan nyt molemmilta lätyiltä löytyvän nimikkobiisin:

Are You Experienced?

38 comments on “Sunday Classic – 270909

  1. Hendrix on vaikea tapaus. Monista hänen biiseistään olen pitänyt jumalattomasti, mutta osa taas ei ole uponnut ollenkaan.

    Teemalta tuli jokin aika sitten ohjelma Electric Ladylandin tekemisestä ja sen myötä löysin Jimin musiikista aivan uusia piirteitä ja muutamasta aiemmin oudolta tuntuneesta biisistä löytyi oikea aromi.

  2. Hendrix, “a left-handed motherfucking genius”, toteaa Ford Fairlane Renny Harlinin elokuvassa. Hän on oikeassa. Jos Jimiä ei olisi ollut, tuskin olisi ollut paljon muutakaan. Ei ainakaan sähköistä rokkia siinä muodossa kuin me sen tunnemme. Omassa tämän sunnuntain klassikossani sooloileva Tom Morellokin kumartaa tämän äärikokeilijan suuntaan. Tämänkin laulun vaikutus kuuluu varsin suoraan.

    • Tommi,
      Onhan se, jos vain ymmärtäisi kaiken😉 No, niin muuten kuuluu. Minulle on nämä vaikutteet tutumpia kuin iste Hendrix, joitain poikkeuksia hänen tuotannostaan huolimatta. Tästä biisistä kyllä pidän paljon. En kai sitä muuten olisi soittanut😉

  3. No kaikki toki arvostaa Hendirixia kitaristina ja muusikkona, minakin olen aina tehnyt niin, mutta ihan samoin, ma en ole ollut mikaan taysfriikki, kuuntelu on tosiaan vaatinut oikean mielentilan, mutta mun mies on todellinen Hendrix fani ja ma olen nyt huomannut, etta oikeastaan tykkaan Jimin musiikista enemman kuin uskoinkaan. Tai sitten nykyaan olen tosi usein juuri siina oikeassa mielentilassa Hendixin kuuntelulle. Mutta ainakin tosi upea klassikko.

  4. Ford Fairlane rocks (viitaten tuohon Tommin kommenttiin).

    Kyllähän Jimi soittaa osaa, mutta minua on aina kiehtonut/pelottanut hänen lauluäänensä, sillä se on niin julkean rivo ja suoraan vihjaileva, uuh ja aah. Teki aikoinaan aikamoisen vaikutuksen nuoren tytön sieluuni.

  5. Hendrix ei ole oikein koskaan ollut mun juttuni, syytä en tiedä, mutta näin vaan on…arvostan toki hänen soittotaitoaan ym…

  6. Olen ennenkin kirjoittanut jonkun sunnuntaiklassikko-rinkiin kuuluvan kommenttilaatikkoon, että Hendrixin kuunteleminen vaatii ihan oman mielentilansa. Myönnän, etten saavuta sitä näin sunnuntaiaamupäivisin…😀 Mutta hänen kitaristintaitojansa en kiistä missään mielentilassa.

  7. Mikään Hedrix friikki en ole ollut. Olen kuunnellut Hendrixiä sieltä ja täältä nuorena ja vähän vanhempanakin, eihän häntä voi kiertää jos musiikkia kuuntelee. Joistakin biiseistä pidin ja jotkut taas eivät ollenkaan tuntuneet avautuvan. Tämä biisi kuuluu ensimmäisiin.

  8. minäkään en jaksa hendrixiä kuunnella ihan päivittäin, mutta hänellä on kyllä pysyvä paikka levyhyllyssäni. hendrixin ääni (!!) sekä kitarointi ovat yksinkertaisesti sellainen yhdistelmä, että joinain päivinä on vain pakko kuunnella.. kiitos siis tästä klassikosta, oli mannaa korville🙂

  9. Ehdotuksia tuleviksi teemoiksi: lattarit (tätä ehdotti jälkikasvuni kuunneltuaan Viidennen roolin Hijo de la lunaa ja halon Jose Felicianoa) tai blogissani käynnistyneen seksikäs soitin -keskustelun tiimoilta eroottisin laulu tai soitin🙂 (täsmennys Hirliin).

  10. Ei oikein ole kyllä Hendrix iskenyt kuin niillä muutamilla kuunneltavilla kappaleilla… Mutta nimeä on kyllä niin paljon, että klassikko-termi tähän sopii.

  11. Minulla on hyllyssä Hippy dictionary, jossa viimeisellä sivulla on seuraava ohjeistus:”In your automobile always have a Jimi Hendrix tape or CD poised to play when radio advertising or life itself becomes just too much to handle.” Niinpä.

  12. Mä olen aina arvostanut Jimin soittajana eliittiin ja seurasin häntä jo eläessään, minkä voin vanhempanana täti-ihmisenä kertoa. Muistan jopa hänen kuolemansa päivän 18.9.1970 koulussa ja suru-uutisen. Silloin sain ensi kerran kuulla 27-vuotiaana kuolleiden legendojen joukkueesta. Janis Joplinhan kuoli vajaa kuukautta myöhemmin lokakuussa 1970, Jim Morrison seuraavana kesänä.

    Silti minullakin Jimin kuuntelu vaatii oikean mielentilan eikä minulla ole esim. yhtään hänen levyään.

    • Jaa. Mä en kyllä muista noilta ajoilta kuin Beatlesien hajoamisen. Huhut edellisen vuoden syksystä Lennonin lähdettyä ja sitten lopullisen ilmoituksen huhtikuussa.

      • Mäkin muistan sen, mutta en siitä ollut Biitlesien hajoamisesta moksiskaan. Yksi meidän luokkalainen tyttö oli aivan suruissaan, mutta mä olin silloin sitä mieltä että Stones on parempi. Mutta mulla onkin aina ollut aivan outo musiikkimaku ja tykkään monenlaisesta musasta (kuten tämä sinänsä järkyttävä tai nolo Barry Manilow/Mandy -episodikin todistaa)😀

  13. Halo E,
    Minä olin suruissani, suorastaan kauhuissani. Olihan Beatles se ensimmäinen rock-bändi, jota fanitin jo hiekkalaatikolta. Kyllä mä tuon sun Rollari-fanituksesikin muistan. B.Manilow fanitustasi en voi koskaan unohtaa…😉

  14. Eroottisin laulu -ehdotusta kannatetaan!!! Ehdottomasti!😀

    Itsekään en omista yhtään Hendrixin levyä, mutta isot pojat vuosien varrella on soitelleet miulle kaikenlaista🙂 Hendrixin makuunkin siis olen päässyt aikoinaan, ja monista biiseistä tykkään kyllä kuin hullu puurosta, mutta jotkut taas eivät iske millään tavalla. Ehkä siis yhdyn useimpiin edellisistä puhujista ja sanon että tietyn mielentilan musiikkia – ja hyvää sellaista.

  15. Tuima,
    Ei yhtään mitään, mutta se vaatii jo vähän lämpöisemmät kelit tai edes aurinkoa🙂 Oikea lattari on jees, mutta sitten jos siellä alkaa soimaan niitä puolivillaisia tekeleitä, niin….😉

Leave a Reply

